Hitta rätt bikini för din kroppsform


Vist är det svårt att hitta den perfekta bikinin? Jag har massa problem med det. Därför tänkte jag ge er lite tips. :D Det är ett väldigt långt inlägg så om ni inte orkar läsa allt så kan ni ju kicka på det som ni tycker passar er ;)

1. Hitta din kroppsform!

Det första och viktigaste och kanske också det svåraste tipset är att aceptera hur man ser ut och vara bekväm med det. Se dej i speglen och kom fram till hur du ser ut och hur du ska klä dej för att se bäst ut. Jag själv har korta ben och längre överkropp, jag har ganska breda höfter och en stor rumpa. Mina bröst är mittimellanstora och jag har nästan ingen midja.
Man kan inte ändra sin kroppsform. Vist kan jag banta och träna och massa sånt, men det kommer inte göra att jag får längre ben eller att en midja helt plötsligt ploppar fram på mej. Jag föddes med korta ben och jag har ingen midja för att mina revben går nästan hela vägen ner till mina höfter. Alltså går det inte göra något åt. Men man får helt enkelt acceptera det och vara glad för att man är skapad på det sättet. Killarna och tjejerna gillar min stora rumpa och breda höfter. Det gör mej kurvig på ett feminint och sexigt sätt.
Men alltså titta dej i speglen och kom på vad du har för kroppsform och när du kommit på det så var stålt över din kropp. Då kommer du se snygg ut i vilket bikini du än har. Det finns inget snyggare än självförtroende.



Ofta lutar man mer åt en kroppsform än en annan. Jag är ett päron t.ex. Ett stort fel som många lite större tjejer gör är att direkt tro att dom är äpplen bara för att dom är större. Det är helt fel! Om du är större kolla om du är smalast över midjan eller under brösten. Är du smalast över midjan är du timglas och är du smalast under brösten är du päron. Är du inget av dem är du antingen äpple eller fyrkant.

Om ni vill veta mer om hur man klär sig efter sin kroppsform så kika in på min tvillingsyster Amandas blogg <------ Klicka för att komma dit


2. Vad vill du framhäva?

När du vet vad du har för kroppsform så är det dax att bestämma sig för vad man vill framhäva och vad man inte vill framhäva. Har du en stor rumpa kanske du vill framhäva den ännumer eller kanske du vill att den inte ska synas. Likadant kan det vara om du har stora bröst. Har du korta ben som du vill ska se längre ut eller långa ben som du vill ska se kortare ut? Allt handlar om färg och skärning. Något som man bara måste aceptera är att dom där små sexiga bikinisarna som alla har på tv kanske ser bra ut på dom smala, långbenta modellerna, men dom kan se hämska ut på dej. Samtidigt som dom aldrig skulle kunna se bra ut i en bikini du kan ha ;)


Om man vill framhäva brösten och har små bröst
 så bör man ha en starkfärg på bikinitoppen och gärna stormöstrat eller tvärrandigt. En trekantsbikini eller en bandeau topp passar en mindre byst. En vadderad halterneck topp kan ge ett litte mer fylligare intryck. Tänk på att detaljer även drar ögonen till sig så som ett knäppe fram med pärlor eller diamanter, eller volanger och fransar. Även stickade bikinitoppar framhäver bysten. För en tjej med riktigt små bröst skulle jag rekomendera en trekantsbikini med vollanger i en riktigt stark färg.


För att förminska brösten måste man tänka tvärt om. Inte så färglada färger och inget som drar ögonen till sig som volanger eller detaljer. En storbystad tjej bör även tänka på att brösten sitter ordentligt. En halterneck, med breda band och ett band under bysten ger ett riktigt bra stöd liksom en bikini som är mer bh-formad med breda axelband. En mer bh-formad topp kan dock få en storbystad tjej att se ännu mer bystig ut så har man stora bröst bör man satsa på en halterneck.



Om man vill framhäva en storbyst kan man tänka på alla tipsen för att framhäva en liten byst. Man bör dock akta sig för trekantbikinis och bandeau toppar, de passar bättre till tjejer med liten byst. Om man har stor byst är det bättre att framhäva dem istället för att få dem att se större ut därför är inte häller volanger, fransar eller stickat så bra. Starka färger och mönster framhäver bra en stor byst. Man bör även tänka på stödet när man har en stor byst och då är en balkonet/halterneck bikini aldeles perfekt för en storbystad tjej som vill framhäva sina puppys.





Bred rygg och/eller breda axlar

Använd breda band på bikinin, små band får ryggen eller axlarna att se ännu bredare ut. En axelbandslös topp framhäver även axlarna, vilket kan vara bra om man har breda höfter men inte om man har breda axlar.



Framhäv eller förminska rumpan

Att framhäva rumpan
fungerar likadant både om du har en stor eller en liten rumpa. Likadant som med bikinitoppen så gäller det att man har mycket färg och mönster. Tvärrandigt eller volanger får rumpan att se större ut. Ett väldigt bra tipps för att få rumpan att se större ut är även att ha en virkad bikini underdel. Om man vill framhäva rumpan så kan även visa mer av rumpan. Bikinitrosan behöver alltså inte täcka hela rumpan. Nu menar jag inte att man ska gå runt i stringbikini, men lite av rumpan får gärna synas om man vill framhäva den.



När man vill förminska rumpan så bör man tänka på att inte ha mönster och framförallt inte tvärrandigt. Starka färger bör man också undvika. Man bör också täcka hela rumpan. Man kan t.ex. ha hipsters eller boxer på sig.



Framhäv eller förminska höfterna

När man vill framhäva höfterna
så gäller det att ha skärningen på bikinin på det störrsta stället alltså ska bikinin vara lågt skuren. Ett skärp eller volanger runt midjan framhäver också höfterna. Att ha knyte i sidorna ger en illussion av att höfterna är bredare. Att framhäva höfterna är jättebra om man har breda axlar för att få mer balans i kroppsformen. Det kan lura en att tro att en kon är ett timglas.


För att förminska höfterna bör man ha högre midja på bikinitrosorna och inget som drar till sig ögat. Inget skärp, inga volanget. Saker som framhäver rumpan höfterna att se större ut så undvik dem. Undvik också snören i sidorna.


För att få längre ben bör man ha högtskärda bikinitrosor, vilket också är bra om man har en lång överkropp och gärna som är högt skärda vid benen. Tänk baywatch! Men kanske inte riktigt så överdrivet ;)


För att få kortare ben är lågt kärda bikinitrosor bra, vilket också är bra om man har en kort överkropp. Gärna hipsters eller boxers som liksom kapar av benen. Ett skärp på bikinitrosan kan också ge en avkapande effekt.

Jag tror att jag skulle passa bäst i en balconett i en starkfärg och kanske med mönster och ett par hipsters i samma färg utan mönster till :)


Hoppas att ni fått någon hjälp av detta och har ni fler funderingar så är det bara att kommentera ;)





Kommentarer
Postat av: amanda

hmm.. är päron med lite inslag av timmglas skulle jag tro.

Det jag vill dölja mest är höfterna, och framhäva brösten lite, vill helst inte framhäva låren och inte ha något som skär in ;)

Hmm.. skulle nog kunna ha en axelbandslös färgran topp ev, tvärrandig (rosa med volanger eller vit stickad skulle jag gilla ;))

Underdelen skulle nog en högt skuren trosa passa så att höfterna döljs, dock kan rumpan framhävas lite så behöver inte vara så mörk färg (kanske en vit högskuren trosa, skulle passa till toppen med ;))

Skiter i om benen är korta, dom är bara de och gillar inte högskurna så ;p

skulle nog passa tror jag ^^

2012-04-12 @ 13:00:03
Postat av: amanda

tack för länken btw ^^

2012-04-12 @ 13:00:44
Postat av: Maja

Tack för många bra tips. Sparar denna sida direkt, bra ha till sommaren kanske!

2012-04-13 @ 00:58:18
URL: http://www.storabrost.org/
Postat av: Madicken

Hej! Undrar var man kan köpa den rosa bikinin med volanger? Jättefin!

2012-06-29 @ 21:31:29
Postat av: Julia

Du kan (vet inte om den finns kvar) köpa den på Cubus på damavdelningen. Har en sådan själv men gillar den inte, fast jag har i lila färg.

P.s titta in på Kissies blogg såå bra den heter www.kissies.se du kanske redan tittar på den inte vet jag :)

2014-08-06 @ 09:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0